Lige fra hjulgraveren med avanceret udstyr, til den næstmindste minigraver og en god håndfuld derimellem

Tilbage i januar, stod en lang række maskiner i Slagelse, klar til aflevering til en glad kunde.

Humøret var højt, på en ellers lidt grå januar dag, da kundens hustru Lisa, og formanden Stefan kom ind ad døren.

Ejer af firmaet, Lisas mand, Jan var ikke med denne gang, da der var travlhed på pladserne, som krævede hans tilstedeværelse. 

__________

Den nylige maskinlevering tæller mange maskiner; 

  • 4 stk Yanmar SV22 med engcon tiltrotator og centralsmøring
  • 1 stk Yanmar ViO12 med tiltman tiltfæste
  • 1 stk Yanmar V70S læssemaskine med svingbar læsseramme, centralsmøring, kost og asfaltfræser.
  • 1 stk Yanmar B110W hjulgraver med plader på, startspærre og monteret med engcon EC209 tiltrotator med ss10 styring med alle funktioner i joystick, centralsmøring og træk til læssevogn 

 __________

Kundens firma, som får glæde af maskinerne, startede i 2007 og har de seneste tre år kørt, som fast underentreprenør på fibernet gravning og asfalt arbejde, på hele Sjælland. Arbejdet udføres oftest i beboelsesområder, og de går ikke på kompromis med sikkerheden.

De er ca. 35 medarbejdere, som i øjeblikket kører fast på fibernet projektet og de har travlt. 

Udover asfaltarbejdet i Danmark, har de også en undervisningsafdeling i Sverige hvor Lisa også kommer fra, som uddanner folk til ”Arbejde på vejen” sikkerhedskurser.

”Det er vigtigt, at man har uddannede folk, som ved hvad de laver og gør det med alles sikkerhed for øje. Når vi arbejder i beboelsesområder, er det jo ikke kun medarbejdernes egen sikkerhed som er på spil, men også beboere og andre som færdes i arbejdsområdet”, siger Lisa.

 

Til spørgsmålet om, hvorfor de vælger at købe nye Yanmar maskiner, svarer Lisa, at det er Jan, som har regnet på den bedste løsning.

”Jan er rigtig god til at regne på tallene og se hvornår vi kan lave en god forretning ved at bytte gamle maskiner ud med nye.

Vi har også hele tiden medarbejdernes trivsel og ønsker for øje, og de bliver ofte spurgt om der er udstyr eller andre hjælpemidler, som kan lette eller effektivisere deres arbejde. Vi tager altid medarbejderne med på råd”, fortæller Lisa.

 

Jan er af den overbevisning at det skal være nemt for medarbejderne at løse opgaverne. Det handler ofte, om at få udstyret maskinerne rigtigt. Jan er god til at udtænke/udvikle specialløsninger, da han oplever at standardløsninger ikke altid opfylder behovet.

Derfor er de rigtigt glade for at handle med Finn, og har også gjort det i mange år.

De fortæller, at Finn er god til at sige ”vi løser det” i stedet for ’det findes ikke til den maskine’ som de er blevet mødt med, flere andre steder.

Det er noget de sætter stor pris på, fordi det er med til at sikre gode arbejdsvilkår for deres ansatte, og effektivisere arbejdet, fortæller Lisa.

 

Lisa er heller ikke bleg for, selv at hoppe i maskinerne eller ud med skovlen, for at give en hånd med. Det giver hende også en større respekt blandt medarbejderne, mener hun selv.

Derudover har hun og Stefan nok at se til med at styre pladserne, tjekker tegninger, sørge for bestilling af materialer, kommunikere med beboere mm. Og særligt til sidstnævnte, kan være en udfordring for svenske Lisa. 

”Selvom sprogene ligner hinanden meget, er det vigtigt at gøre sig 100 % forståelig overfor beboere og derfor er det rigtig godt at have Stefan med, som taler og forstår flydende dansk”, fortæller Lisa. 

 

Lisa og Stefan får en grundig gennemgang af alle maskinerne. Hjulgraveren er dog så avanceret opbygget, at den faste maskinfører er nødt til selv, at få en grundig gennemgang introduktion af alle funktionerne.



Tilbage til nyhedsoversigten
Luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere